Komunikacija je proces razmjene informacija, ideja, misli ili osjećaja između ljudi ili grupa ljudi. Ova razmjena može se odvijati verbalno (kroz govor, riječi) ili neverbalno (kroz geste, izraze lica, tijelo), a može uključivati i pisanu komunikaciju (poput pisama, poruka, e-pošte). Važnost komunikacije ne možemo dovoljno naglasiti. Uz kvalitetnu komunikaciju, u svim relacijama, postižemo razumijevanje drugih ljudi, povezujemo se sa drugima, efikasno rješavamo probleme i konflikte, izražavamo svoje stavove, gradimo povjerenje i postižemo zajedničke ciljeve. U partnerskim relacijama putem komunikacije otkrivamo i saznajemo šta su to potrebe, želje, osjećanja i stavovi našeg partnera/ice. Da bismo se povezali sa partnerom/icom na dubljem nivou i kreirali osjećaj bliskosti, neophodno je da aktivno slušamo i pokušamo razumjeti perspektivu druge osobe. Kada pružimo razumijevanje, partneru/ici pružamo osjećaj sigurnosti da dijeli svoje misli, osjećaje i ideje sa nama.
Ponekad u komunikaciji nailazimo na barijere koje otežavaju da ostvarimo kvalitetnu i sigurnu komunikaciju sa partnerima. Barijere na koje parovi obično nailaze su slabe vještine slušanja,nesporazumi i nerazrješeni konflikti koji se u svakom sljedećem konfliktu ponovo prizivaju na površinu.
U pravazilaženju navedenih barijera možemo da radimo na razvijanju sljedećih vještina:
- Aktivno slušanje – kada osjećamo da nas partner/ica čuju i razumiju, osjećamo se sigurno i podržano, te otvoreno da dijelimo iskustva, želje, potrebe i osjećanja. Da biste aktivno slušali osobu nasuprot vas, potrebno je prije svega ukloniti distrakcije, poput telefona, televizije, drugih ljudi; zatim dok slušate partnera/icu pokušajte da razumijete ono što dijeli, te da postavljate pitanja kojima ćete razjasniti ako nešto od izgovorenog niste dobro shvatili. Cilj slušanja nije pronaći rješenje nekog problema ili dati neki savjet, već razumjeti emocije i stanje u kojem se partner/ica nalazi.
- Empatija – kada partner/ica sa vama dijeli svoje emocije i potrebe, pokušajte to razumjeti bez da nudite rješenje ili da odmah iskazujete kako se vi osjećate u vezi toga. Pokušajte ostati sa partnerom/icom neko vrijeme u emociji koju oni osjećaju.
- Neverbalna komunikacija – pored izgovorenih riječi, jako je važno kako komuniciramo neverbalno. Ukoliko gledamo u telefon, kroz prozor, u prolaznike ili dešavanja oko nas, dok nam partner/ica dijeli neke važne informacije, zapravo komuniciramo da nam to nije bitno. Uz aktivno slušanje, i naše tijelo može biti aktivno u komunikaciji – održavanjem kontakta očima, položajem tijela koji je otvoren i usmjeren ka osobi sa kojom komuniciramo i facijalnim ekspresijama koje šalju pozitivne poruke.
- Konstruktivno rješavanje konflikata – Razlike u mišljenjima u partnerskom odnosu su neizbježne, ali se mogu rješavati na konstruktivan način. Ključno je zadržati smirenost tokom rasprave, izraziti svoje emocije sa poštovanjem prema partneru/ici – bez okrivljavanja, te težiti ka kompromisu kao cilju razrješenja konflikta.
- Postavljanje granica – Kada komuniciramo, naročito o osjetljivim temama, veoma je važno postaviti svoje i poštovati tuđe granice. O granicama je važno komunicirati tokom odnosa jer se one mogu mijenjati sa vremenom i okolnostima.
- Izgradnja povjerenja i bliskosti – Iskrenom i otvorenom komunikacijom gradimo povjerenje i bliskost sa partnerima. Ranjivost možemo pokazati i očekivati od partnera samo u okruženju u kome se osjećamo sigurno i zaštićeno. Svjesnom komunikacijom u kojoj se trudimo kreirati sigurnost i biti iskreni, održavamo odnos koji je kvalitetan i podržavajući.
- Traženje profesionalne pomoći – Kada prepoznate da se ne osjećate sigurno i podržano u vašoj partnerskoj komunikaciji, i da vam je potrebna podrška u kreiranju zdrave i kvalitetne komunikacije, korisno je potražiti pomoć stručnjaka. U procesu savjetovanja i psihoterapije možete dobiti objektivnu perspektivu i alate koji pomažu da poboljšate svoje komunikacijske vještine te razvijete zdravije, sigurnije i zadovoljnije odnose.
Potrebno je svakodnevno ulagati trud i raditi na partnerskom odnosu, kako bi on bio siguran, ispunjavajući i snažan. Komunikacija je samo jedan od brojnih faktora koji utiču na kvalitet partnerskog odnosa, ali bez komunikacije je nemoguće raditi na drugim važnim aspektima partnerske relacije. Pružite sebi i svom partneru/ici priliku da gradite snažnije i sigurnije odnose u kojima ćete moći da ostvarite svoj puni potencijal. Počnite raditi na svojoj komunikaciji već danas.